Kommunikasjonskonseptet, den røde tråden i markedsføringen din

Spriker markedsføringen din? Henger annonsen, filmen og nettsiden sammen? Er budskapet relevant og leder til handling? Kjenner kundene dine deg igjen?

Et kommunikasjonskonsept tas ut på alle flater, kanaler og virkemidler.

Et godt kommunikasjonskonsept sørger for at du alltid blir gjenkjent på tvers av kanaler og medier over tid. Dette skaper trygghet. I tillegg utnytter du synergieffekten av alltid å være konsekvent. Kommunikasjonskonseptet sørger for at både det du sier, og måten du sier det på, vil bidra til å forsterke og bygge merket ditt. Du slipper å finne opp hjulet på ny, hver gang det skal lages en liten annonse eller en stor kampanje. Det blir en rød tråd i kommunikasjonen som også viser deg veien videre.

Hå Rugeri – bildekor
Hå Rugeri – kalender
Hå Rugeri – rollups


Kommunikasjonskonseptet til Hå Rugeri gir tydelig retning og føringer, men skaper samtidig et mulighetsrom for kreativ utvikling og merkebygging.

Et kommunikasjonskonsept består av flere elementer, men kan deles i to hovedgrupper. Det visuelle og det verbale. Vi definerer hvordan reklamen og markedsføringen skal se og høres ut. Hvordan vi dramatiserer budskapene vi har definert som grunnleggende og prioriterte. Hva slags bilder eller illustrasjoner skal vi benytte? Skal vi ha en tydelig manér på disse? Har vi føringer for motivet, for fargerbruken? Vi kaller gjerne den verbale delen for Tone-of-voice. Er vi folkelige, muntlige? Spiller vi på humor og glimt i øyet? Er vi veldig presise og forretningsmessige? Eller kan vi kombinere? Når bruker vi hva? Alt dette er tydelig beskrevet i et kommunikasjonskonsept.

Norse illustrasjon, oljemaling vikingskip og solkompass
Norse illustrasjon, oljemaling vikinger med skjold
Norse illustrasjon, oljemaling treskjæring
Norse illustrasjon, oljemaling vikingskip på høye bølger

Illustrasjonsstilen i kommunikasjonskonseptet til Norse, styrker identiteten og øker gjenkjennelse.

Alt dette må selvfølgelig utvikles. Gjerne basert på en visuell identitet, helst basert på en merkevareplatform, uansett basert på både nåværende behov og det vi kan se av framtidige behov. Det må også testes ut på de kanalene det er aktuelt å benytte. Her kan det være behov for tilpasninger. En digitalannonse og en printannonse, for ikke å snakke om en reklamefilm, vil legge vidt forskjellige premisser og krav til utforming av både det visuelle og det verbale. Målet med et kommunikasjonskonsept er at alle disse likevel er familiære og gjør avsenderen lett å kjenne igjen og huske.

Sola Bobil – eksempler på digitalannonsering

Bare reis! konseptet til Sola Bobil er godt gjenkjennelig på tvers av alle kampanjer, kanaler og flater.

Konseptet nedfelles enten i en Brandguide sammen med den visuelle identiteten eller i et eget dokument med både retningslinjer og eksempler. Da får både du og reklamebyrået ditt et verktøy som løfter markedsføringen og knytter det sammen.

Kommunikasjonskonseptet til Steelwork er dokumentert i brandguiden deres.

Glodefisk