HÅ RUGERI: En klekkelig posisjon.

Hå Rugeri ville ta en tydelig posisjon i sitt marked og bygge stolthet blant oppalerne, som får levert daggamle kyllinger fra rugeriet. Og det var viktig å gjøre det på en sjarmerende måte.

Hå rugeri – vi klekker stjerner

Hå Rugeri er opptatt av kvalitet i alle ledd. Stjerner blir ofte brukt som et uttrykk for høy kvalitet. «Vi klekker stjerner» ble derfor et riktig valg som både posisjon og slagord. Med det som utgangspunkt, ble første steg å oppdatere Hå Rugeri sin visuelle identitet, som ikke hadde endret seg siden oppstarten på midten av 90-tallet.

Hå rugeri merkantilt

Den nye logoen Glødefisk utviklet, er et egg med kyllingbein og en stjerne som nebb. Den visualiserer hele verdiskapningen til Hå Rugeri, fra rugeklart egg til leveringsklar kylling. I ett enkelt symbol som også gir uttrykk for kvaliteten i produktet gjennom stjernen, som også spiller på lag med slagordet.

Det ble utviklet et konsept der kyllingene fikk hovedrollen i markedskommunikasjonen. Kyllingene ble utkledd, først med hatter og etter hvert også andre plagg. De ble satt i forskjellige mer og mindre overraskende situasjoner som gjorde det mulig, på en mindre høytidelig måte, å dramatisere og kommunisere relevante budskap. Samtidig ble søte kyllinger også veldig sjarmerende. En avvæpnende måte å snakke til omverden på.

Hå rugeri rollups
Hå rugeri bildekor

Kylling-illustrasjonene prydet etter hvert alt fra kontorveggene i rugeriet til biler, brosjyre og roll-ups. Og hvert år siden 2015 er det laget kalendere med underholdende og flotte motiver som har gått igjen i sosiale medier, annonser og ulike andre kommunikasjonstiltak.

Kalenderene er et godt eksempel på hvordan en både kan være lojal mot et gjenkjennelig og merkebyggende konsept over lang tid, samtidig som en evner å fornye seg innenfor rammene til konseptet.

Hå rugeri kalender 2017
Hå rugeri kalender 2019
Hå rugeri kalender 2021

Hå Rugeri har forsterket samarbeidet med oppalerne ved å skape positiv og sjarmerende oppmerksomhet rundt produktene. De har også tatt en tydelig rolle som en av hovedaktørene innen produksjon av norsk slaktekylling. Og kyllingene har bidratt både til rekruttering og intern stolthet.

Hå rugeri The Beatles
Hå rugeri Usain Bolt
Hå rugeri Charlie Chaplin
Hå rugeri fisker
Hå rugeri skøyteløper
Hå rugeri Olsen Banden
Hå rugeri Elvis
Hå rugeri pilot
Hå rugeri Hardangerbunad
Hå rugeri 50-tallet

Kontakt oss

Atle Jerstad

Daglig gløder, rådgiver
og tekstforfatter

951 79 394
atle@glodefisk.no

Synnøve
Goldfine

Rådgiver og prosjektleder

418 52 507
synnove@glodefisk.no

Steven
Goldfine

Art director og
grafisk designer

916 38 451
steven@glodefisk.no

Katrine H.
Fredriksen

Art director og
grafisk designer

412 14 537
katrine@glodefisk.no


Besøk oss

Solberg-bygget
Torggata 2
4340 Bryne

Glødefisk – Solbergbygget, Torggata 2, 4340 Bryne

Glodefisk