En ny logo er mye mer enn en ny logo
En logo er bedriftens fremste identitetsbærer og kjernen i den visuelle identiteten. Den skal være godt forankret i bedriftens merkevarestrategi, samtidig som den er både iøynefallende og funksjonell i en stadig mer komplisert digital hverdag. Alle vet de trenger en logo, men hva mer trenger de?
Noen av logoene og merkene vi har utviklet i Glødefisk.
Hva er viktig med en logo?
En logo er bedriftens ansikt. Derfor må den fange opp essensen av bedriften. Den må være lett gjenkjennelig og skille seg fra konkurrenter og andre merker. Logoen skal også være tuftet på bedriftens merkestrategi, gjerne nedfelt og dokumentert i en merkevareplattform. Og den skal framfor alt også være funksjonell.
Nye tider stiller nye krav til logoer. De skal fungere på alt fra bekledning og biler til arenareklame og profilbilder på Facebook, Instagram og Google. Fra små størrelser med lav oppløsning til store flater, fra ekstremt liggende formater til både høye og kvadratiske varianter. På lys bakgrunn, mørk bakgrunn, farget bakgrunn og oppå bilder. En grafisk designer kan bli svett av mindre. Dette løser vi som regel med å ha en hovedlogo med flere varianter som passer til spesielle behov, samt symbolvarianter som kan brukes i tilknytting til ikoner, profilbilder og f.eks. capser.
En logo er ikke en øy
Bedriftens logo eksisterer ikke i et vakuum. I gamle dager ble det som oftest utviklet en profil og en profilmanual med utgangspunkt i bedriftens logo. I dag kaller vi dette for en visuell identitet. Logoen er kjernen, men det er mye mer som må defineres. Farger, skrifttyper, bildemanér, støtteelementer, hvordan vi formulerer oss verbalt (tone-of-voice) og mye mer. Noen ganger må vi også presisere hvordan logoen og elementene i identiteten ikke skal brukes. I de fleste tilfellene vil vi også dokumentere hvordan forskjellige profileringsvirkemidler skal se ut. Alt fra bildekor, skilting, bekledning, til annonseoppsett, trykksaker, nettsidedesign, messestands m.m.
Etterlatt inntrykk, prioriterte budskap og salgsargumenter er andre viktige elementer som ofte tas med. Den visuelle identiteten er fundamentet som bedriftens markedsføring og kommunikasjon bygges på både internt og eksternt.
Det visuelle universet til Aqua Robotics
En stemme, et ansikt
Den visuelle identiteten skal sikre at vi ser ut og blir oppfattet som profesjonelle. At vi blir gjenkjent i alt fra annonser til nettsider. Og videre når bilen vår parkerer utenfor og en ansatt stiger ut. Hvis det er to biler fra bedriften parkert utenfor, ser de selvsagt helt like ut. Dette skaper trygghet i markedet. De har et bilde i hodet av hvem bedriften er og hva den står for. At den framstår som enhetlig og gjenkjennbar bygger tillit til merket og til bedriften.
Fra Ignos sin brandguide.
Med alt dette nedfelt i en guide med retningslinjer gjør vi det enklere for alle ledd i bedriften å følge den visuelle identiteten. Alle bruker samme fargekoder og fonter. Her finner de maler og ikke minst originaler til logo og andre elementer. Når underleverandører følger retningslinjene, sikrer det totalen.
Mange gode eksempler
Glødefisk har utviklet godt over 100 logoer siden starten i 2011. For både små, mellomstore og større bedrifter samt for produkter og tjenester. Alt fra nye til godt etablerte bedrifter eller produkter som har hatt behov for rebranding eller en modernisering av eksisterende logo og identitet. Det blir ofte også utgangspunktet for et kommunikasjonskonsept og design eller redesign av nettsider, selve navet i kommunikasjonen.
Vi liker aller best når vi kan ta utgangspunkt i en merkevareplatform der alt fra verdier, kundeløfter, visjon og posisjon er tydelig definert. Da spiller også alt bedre på lag og vi får en rød tråd som det blir synergieffekter av.
Glødefisk tror på den gode ideen, også når det gjelder utvikling av logo og merkevare. En sterk ide gir mer særpreg, skiller seg bedre ut, og blir lettere å huske og kjenne igjen.
Sterke merker bygges over tid
Det er viktig å være lojal mot den visuelle identiteten. Derfor er vi opptatt av å dokumentere den, enten i en PDF eller i nettløsningen BrandGuide. Her legger vi inn linker til logo-originaler, maler og gjerne en bildebank som kan deles med alle som har behov for det. Den visuelle identiteten blir et levende dokument som oppdateres med nye eksempler og mer innhold med jevne mellomrom. Det sikrer at identiteten blir mer dynamisk og stadig kan tilpasses nye behov som dukker opp.
Fra Bryne Rør sin brandguide.
I tillegg må bedriften være oppmerksom på bruken av identiteten og samtidig være streng i forhold til at den brukes. Her kan det være lurt å oppnevne en ansvarlig internt som skal passe på. En som blir godt innlest på identiteten og intensjonene i den og har pondus til å håndheve den.